https://www.norssi.jyu.fi/opetus-ja-opiskelu/opetussuunnitelma/ops_perusopetus/uskonto_ops.htm
8. luokka (1 vvh)
Matka kirkkojen maailmaan
Tutustutaan kirkkojen historian päävaiheisiin apostolien ajasta nykypäivään. Tutustutaan kristinuskon Suomeen tuloon, historiaan ja nykypäivään.
Oppilas tuntee kirkon synnyn, kehitysvaiheet, jakaantumisen ja ekumeenisen liikkeen.
Oppilas tunnistaa kirkkokuntien olennaisia piirteitä, ymmärtää erilaisuuden syitä ja osaa käyttäytyä erilaisia traditioita noudattavien ihmisten keskuudessa.
Oppilas tuntee kristinuskon vaiheet Suomessa.
Oppilas tunnistaa kirkkojen perheen erilaiset ilmenemismuodot ympäristössään, kykenee keskustelemaan eri tavoin ajattelevien ihmisten kanssa ja osallistumaan erilaisiin uskonnollisiin tilaisuuksiin.
Oppitunnin tavoiteeksi laitoin nopean kertauksen kristinuskon historiasta tähän päivään ja käsitelle kirkon haasteita nyt ja tulevaisuudessa. Tärkeäksi koin myös käsitellä sitä mikä tekee kirkosta kirkon ja mitä kirkko oikeasti opettaa. Lopuksi käsiteltiin mitä seurakunta tarjoaa omalla paikkakunnalla.
Tähän en ole saanut lähdeviittauksia. Käytin taustaaineistona wikipediaa, kristinuskon historiasta, Uskonpuhdistuksesta, vainoista jne.
Oppitunnin aloitin kyselemällä siitä, mistä kristinuskossa on kysymys ja miten se eroaa muista uskonnoista. Kristinuskon tunteminen on hyvin heikolla tasolla rippikoulua käymättömien joukossa. Alhaalla materiaalia mitä käytin oppitunnin rakentamiseen. Materiaalia käytin valikoivin osin.
Kristinuskon historia:
Kristinusko syntyi noin 2000 vuotta sitten Jeesuksen opetusten pohjalta. Kristinusko oli alkujaan juutalaisuuden haara, joka katsoo että vanhan testamentin messias odotus täyttyy Jeesuksessa. Rooman valtakunnan aikana sanoma Jeesuksesta levisi nopeasti hyvien kulkuyhteyksien ja toisaalta vainojen seurauksena. Kristinuskon alkuaikoina kristityt olivat Roomassa jatkuvan vainon kohteena: heitä ristiinnaulittiin, poltettiin elävältä ja syötettiin villipedoille. Kristityt olivat vapaata riistaa, kun keisari tunsi olonsa uhatuksi tai tarvittiin sopiva syntipukki. 300-luvun alussa mahtava keisarikunta alkoi kuitenkin taipua kristinuskon edessä. Vuonna 200 Rooman valtakunnassa oli noin 200 000 kristittyä. Vain sata vuotta myöhemmin heitä oli jo yli kuusi miljoonaa. Keisarin pyöveleillä riitti työsarkaa kristittyjen kiduttamisessa ja surmaamisessa. Koruton kertomus puusepästä, jonka ristiinnaulitseminen takasi kaikille ikuisen elämän, alkoi herättää vastakaikua keisarikunnassa. Erityisesti Rooman köyhiin ja sorrettuihin vetosi uusi uskonto, joka oli niin mahtava, että sen kannattajat kestivät uskonsa puolesta kidutuksen ja vainot. Seurakunnat kasvoivat, ja kristinusko levisi roomalaisten laajaa tieverkostoa pitkin pian kaikkialle Välimeren alueelle.
Kristittyjen vainot ovat uskonnollisia vainoja, jotka kohdistuvat kristittyihin joko suoraan henkilökohtaisesti tai heidän instituutioihinsa ja pyrkimyksiinsä harjoittaa uskontoaan. Kristittyjen vainoja on ollut niin historiassa kuin nykyäänkin. Italialaisen tutkimuksen mukaan kristinuskon kaksituhatvuotisen historian aikana arviolta 70 miljoonaa kristittyä on menettänyt henkensä uskonsa takia, joista 45,5 miljoonaa 1900-luvun aikana. nykyään arviolta 200 miljoonaa kristittyä kärsii jonkinasteisesta vainosta. [4] Nykyisin, David Pawsonin mukaan 250 000 kristittyä kohtaa marttyyrikuoleman uskonsa tähden joka vuosi.
Uskonpuhdistus
Uskonpuhdistuksessa
eli reformaatiossa
1520-luvulla
protestanteiksi
kutsutut uudistajat nousivat useissa maissa katolisen kirkon korruptoituneita
rakenteita vastaan. Reformaattorit, joista keskeisimpiä olivat Jan Hus ja Martin
Luther, olivat myös sitä mieltä, että kirkossa vallitsi useissa kohdin
harhaoppisuus. Erityisen kritiikin kohteeksi joutui katolisen kirkon
harjoittama anekauppa.
Lutherin
aikaansaamia uudistuksia:
Raamatun
käännös. mm Agricolan tekemä työ perustuu tähän, suomen kirjakieli.
Jumalanpalveluksissa
ruvettiin käyttämään saksaa.
Papiston
selibaattilupauksen purkaminen.
Kaikki
tuli perustua vain Raamattuun.
köyhäinhoidon
reformi. Lisäksi Luther vaikutti positiivisesti koululaitoksen kehittymiseen.
Wormsin valtiopäivät: Lutherin teokset asetetaan pöydälle. Häneltä kysytään, ovatko ne hänen kirjoittamiaan ja jos ovat, haluaako hän vielä perua kirjoittamastaan jotakin. Luther pyytää ensin miettimisaikaa ja kieltäytyy sen jälkeen seuraavalla tunnetuksi tulleella puheellaan perumasta mitään kirjoittamaansa:
"Ellei minua saada vakuutetuksi Raamatun todisteiden ja selvien järkisyiden avulla - paaviin ja kirkolliskokouksiin yksinään en luota, koska on tunnettua, että ne ovat monta kertaa erehtyneet ja puhuneet ristiin - niin esittämäni raamatunkohdat vakuuttavat minut. Olen sidottu Jumalan sanaan. Sentähden en tahdo peruuttaa mitään, koska ei ole oikein eikä hyödyllistä toimia omaatuntoaan vastaan. Jumala minua auttakoon. Aamen."
Luterilaisuuden
tulevaisuus suomessa.
Olemme
tällä hetkellä tilanteessa, jossa kirkon jäsenistö on romahtamassa ja kulttuurista
ollaan riisumassa kaikki kristillinen perintö. Pahin tilanne on etelä-suomessa,
jossa luvut ovat 50–60% kun muualla ollaan vielä 78 % tai sen paremmalla
puolella. Valitettavasti kiihtyvä sekularisoituminen, voi pahimmillaan kääntyä
islamisaatioksi. Tyhjiö pyrkii täyttymään, kristinuskon hyljänneet löytävät
uuden kodin aiemmin vieraista uskonnoista.
kaksi
kirkkoa.
Tulevaisuudessa
on riskinä myös kirkon jakaantuminen. Kiihtyvä eroaminen on saanut osan
päättäjistä myötäilemään linjaa joka on vastoin kirkon perustaa. Tunnustuksessa
pitäytyville tämä on kuitenkin mahdotonta, joten mahdollisuutena on kirkon
jakautuminen.
Mitä kristinusko opettaa?
Raamattu
on Jumalan sanaa.
Raamattu
kertoo kuinka ihminen pelastuu. 20:30 Paljon muitakin tunnustekoja,
joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
20:31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
20:31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
Ihminen
pelastuu vain Jeesuksen työn kautta.
Lähetystyö
kuuluu jokaiselle. Matt 28:19,20; Menkää siis ja tehkää kaikki kansat
minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja
katso,olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti”.
Kaste ja lähetyskäskyyn kuuluu opettamiskohta.
Tärkeää on pyrkiä opettamaan mitä uskoon kuuluu.
Kirkon tehtävät
Seurakunta toteuttaa kirkon tehtävää
alueellaan. Sen tulee huolehtia jumalanpalvelusten pitämisestä, kasteen ja
ehtoollisen toimittamisesta sekä muista kirkollisista toimituksista,
kristillisestä kasvatuksesta ja opetuksesta, sielunhoidosta, diakoniasta ja
lähetystyöstä sekä muista kristilliseen sanomaan perustuvista julistus- ja
palvelutehtävistä.
Seurakunnan tulee huolehtia alueellaan asuvien sielunhoidosta,
kristillisestä uskosta ja elämästä sekä tarjota tilaisuus yksityiseen rippiin.
Tämä on erityisesti seurakunnan pappien ja lehtoreiden tehtävä, mutta kuuluu
myös seurakunnan muille jäsenille.
Niitä, jotka aiheuttavat pahennusta elämällään ja laiminlyövät kirkon
jäsenen velvollisuuksiaan, papin tulee opastaa kristilliseen elämäntapaan.
Kirkon tunnustuksen vastaisesti opettavaa kirkon jäsentä kirkkoherran tulee
oikaista.
Seurakunnan ja sen jäsenten tulee harjoittaa diakoniaa, jonka tarkoituksena
on kristilliseen rakkauteen perustuva avun antaminen erityisesti niille, joiden
hätä on suurin ja joita ei muulla tavoin auteta. Toiminnasta määrätään
tarkemmin kirkkoneuvoston tai seurakuntaneuvoston hyväksymässä diakoniatyön
johtosäännössä.
Seurakunnan ja sen
jäsenten tulee edistää lähetystyötä, jonka tarkoituksena on evankeliumin
levittäminen niiden keskuuteen, jotka eivät ole kristittyjä. Toiminnasta
määrätään tarkemmin kirkkoneuvoston tai seurakuntaneuvoston hyväksymässä
lähetystyön johtosäännössä.
Mitä seurakunta tarjoaa täällä?
Säännöllistä toimintaa
- Naisten hetket
- Naisia Raamatussa
-raamattupiiri
- Ilosanomapiiri
- Miesten kotaillat
Lounastuokio seurakuntakodissa - Päivätuokio Päijälässä
- Aamupäivähetket Pihlajakoskella
ja Ruolahdella
Lapsille on kerho,
retki ja leiritoimintaa. Perhekahvilatoiminta
Nuorille: isoskoulutus,
nuortenillat, retket, koulutukset, leirit yms.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti