tiistai 17. syyskuuta 2013

Isosen roolit ryhmässä

Isoskoulutus on lähtenyt paremmin käyntiin kuin blogin päivitys. Arviolta joka neljäs opetus/oppitunti tai vastaava tulee talletettua siihen muotoon, jonka voi jakaa eteenpäin. Laitoin tähän suoraan materiaalin, minkä jaan isosille koulutuksen yhteydessä.

tarkoitus on aloittaa keskustellulla aiheesta, millaisia erilaisia rooleja meistä jokaiselle on ja miten ne eroavat toisistaan. Mitä eroa on isosella ja leiriläisellä? Miksi isosen roolista täytyy pitää kiinni?
Tärkeää on että jokainen koulutettavista miettii oman esimerkkinsä vaikutusta.

Isosen roolit ryhmässä 17.9.2013
 
Meillä jokaisella on erilaisia rooleja eri yhteyksissä. Kuka sinä olet ja millainen olet isosena?

Isosen rooleja rippikoulussa

Yleisellä tasolla rippikoulussa on kolmenlaisia rooliryhmiä: rippikoulun ohjaajat, isoset sekä rippikoululaiset. Jokaisella ryhmällä on omat tehtävänsä ja merkityksensä rippikoulun kokonaisuudessa.

Isonen toimii rippikoulussa seurakunnan ohjaajien ja rippikoululaisten kanssa eri tavoin. Isonen pyrkii ohjaamaan ja tukemaan rippikoululaisten viihtymistä ja rippikoulun etenemistä. Isosen toiminta ja asenne rippikoulun aikana vaikuttaa rippikoulun yhteishengen muodostumiseen ja rippikoululaisten turvallisuuteen.

Isonen toimii rippikoulun aikana yhteistyössä seurakunnan työntekijöiden eli koko rippikoulusta vastuussa olevien ohjaajien kanssa. Rippikoulun ohjaajat huolehtivat rippikoulun opetuksellisista ja käytännöllisistä asioista, mutta isosen ja ohjaajan välinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ovat tärkeitä rippikoulun onnistumisen kannalta. Isosen on osoitettava luotta-musta sekä ohjaajille että rippikoululaisille. Isonen toimii eräänlaisena sillanrakentajana ohjaajien ja rippikoululaisten välillä.

Isonen voi toimia rippikoulussa muun muassa eräänlaisena isoveljenä tai -siskona, sielunhoitajana, innostajana, yhteishengen luojana, seurakuntanuoren mallina, tiedottajana sekä ohjelmansuorittajana. Muita isosen rooleja voivat olla esimerkiksi kuuntelijana, keskustelunohjaajana ja pienryhmien ohjaajana toimiminen.
 

Rippikoulun onnistumisen kannalta on oleellista, että isosen ja rippikoululaisten välille syntyy luottamuksellinen suhde, joka jatkuu rippikoulun.

Kuten jo pelkästään yllä mainituista asioista voi havaita, isosella on rippikoulussa hyvin paljon erilaisia tehtäviä ja hänen kokonaisroolinsa rippikoulussa on monipuolinen. Erilaiset tehtävät luovat isoselle erilaisia rooleja, joiden mukaan isosen odotetaan toimivan. Isosen luotettavuus ja luottamuksellisuus on asia, jota pidetään tärkeimpänä asiana.

1. Ryhmähengenluoja ja toiminnallisten ohjelmien toteuttaja

Isosen tavoitteena on luoda positiivista ryhmähenkeä oman toimintansa kautta ja pyrkiä innostamaan rippikoululaisia oppimaan, leikkimään, tutustumaan toisiinsa sekä pohtimaan rippikouluun liittyviä asioita. Isosen on hyvä tiedostaa, että iltaohjelma ei saa kumota ohjelmanumeroillaan mitään, mitä rippikoulussa opetetaan.

2. Hengellinen esimerkki, kuuntelija ja sielunhoitaja

Isonen voi olla tärkeä malliesimerkki siitä, että nuorikin voi olla hengellinen. Isosen pitämät vapaamuotoiset puheet esimerkiksi rippikoulun opetusaiheista voivat olla todella arvokkaita rippikoululaisille. Isonen voi toimia rippikoulussa kuuntelijana tai jopa sielunhoitajana. Rippikoululainen saattaa haluta ja tarvita lähelleen jonkun, johon hän voi luottaa. Jos isonen on vuorovaikutuksessa rippikoululaisen kanssa ja kuuntelee häntä, vahvistaa se rippikoululaisen tunnetta siitä, että hänestä ollaan kiinnostuneita ja hänestä välitetään.

3. Ryhmänohjaaja

Isosen vastuulla on huolehtia omasta ryhmästään ja ryhmään kuuluvista rippikoululaisista.

Rohkea isonen uskaltaa kertoa omista ajatuksistaan ja kokemuksistaan. Isosen esimerkki rohkaisee usein myös muita ilmaisemaan omia ajatuksiaan ja tunteitaan. Isonen on vastuullinen omasta ryhmästään ja sen toiminnasta. Isonen ohjaa ryhmätöitä ja huolehtii siitä, että ryhmän vastuulla olevat työt tulevat tehdyksi.

4. Esikuva ja esimerkki

Rippikoulussa isonen on eräänlainen vanhempi rippikoululainen. Isonen saattaa näyttäytyä rippikoululaisten esikuvana, jota rippikoululaiset seuraavat tarkasti rippikoulun aikana. Isonen voi omalla toiminnallaan näyttää esimerkkiä kuinka rippikoulussa toimitaan. Esikuvana toimiva isonen voi rohkaista rippikoululaisia avoimuuteen ja myönteiseen suhtautumiseen rippikoulussa käsiteltäviä asioita kohtaan. Isonen on parhaimmillaan rippikoululaisille hyvä ja luotettava kaveri, isosisko tai – veli. Isoseen on pystyttävä luottamaan. Isonen voi olla luottohenkilönä, joka kuuntelee, ohjaa ja on rippikoululaisten tavoitettavissa.

Isonen voi toimia kristillisen esikuvan mukaisesti huomioimalla mahdollisesti muusta ryhmästä syrjäytyneet ja tukea tarvitsevat rippikoululaiset. Isonen saattaa joutua tukemaan ja neuvomaan rippikoululaisia, joilla on rippikoulukäytäntöihin liittyviä ongelmia. Onkin tärkeää, että isonen huomaa rippikoululaisten avun ja tuen tarpeet mahdollisimman nopeasti. Isonen voi omalla esimerkillään levittää positiivisuutta, huomaavaisuutta, välittämistä ja hyväksymistä eteenpäin koko rippikouluryhmälle. Näin toimimalla isonen muuttaa koko rippikoulun ilmapiiriä myönteisempään suuntaan.

On mahdollista, että rippikoululainen ihastuu isoseen rippikoulun aikana. Se voi herättää isosessa monenlaisia tunteita, kuten esimerkiksi imartelua tai nolostumista. Isosen pitää muistaa kohdella ja huomioida rippikoulussa kaikkia tasapuolisesti, joten ihastumistapauksen syntyessä, on isosen ymmärrettävä oma vastuunsa tasapuoliseen käyttäytymiseen. Isonen voi olla näissä tapauksissa esikuva ja esimerkki siitä, kuinka olla kaikkien tasapuolinen kaveri.

5. Nuoren kristityn roolimalli

Isonen on usein rippikoulussa sellainen henkilö, johon rippikoululaiset mielellään tukeutuvat. Rippikoulussa isonen toimii esimerkkinä nuoresta kristitystä. Hyvä isonen tiedostaa sen, että seurakunta ja sen työntekijät odottavat isoselta uskollisuutta ja myönteisyyttä seurakunnan sanomaa kohtaan. Isosuus ei pääty rippikouluun vaan se jatkuu läpi elämän. Tämän vuoksi on tärkeää, että isosena toimivat nuoret ovat sitoutuneita seurakunnan toimintaan ja elämään muutenkin kuin isostoiminnan kautta.

Isonen voi omalla esimerkillään ohjata rippikoululaisia mukaan seurakunnan toimintaan, esimerkiksi isoskoulutukseen ja nuorten iltoihin. Isonen voi pysyä rippikoulun jälkeenkin luotettavana ja uskollisena henkilönä, jolle rippikoululainen voi kertoa omia tuntojaan ja ajatuksiaan rohkeasti. Isosen on tärkeää ymmärtää se, että hän voi olla merkittävä henkilö ja roolimalli rippikoululaisten elämässä vielä rippikoulun jälkeenkin. Lähes kaikki asiat mitä isonen tekee, oli kyseessä pieni tai suuri asia, on merkityksellisiä rippikoulun kannalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti